Miljö

Trängselavgifter i Göteborg? Strålande idé tycker jag! Varför ska bara Stockholm ha, trängselavgifter borde finnas i alla stora städer. Både för miljöns och för människornas skull. En stad är mycket trevligare med färre bilar, eller hur? Vissa klagar på att folk köper miljöbilar för att slippa betala, men sedan tankar med bensin. Det är ju inte alls bra och väldigt dumt av dem. Men jag vet ett väldigt bra sätt att lösa det på. Eftersom många redan har miljöbilar är det bara att sänka priset på miljöbränslerna (eller höja bensinpriset) så kommer de ju att börja tanka det på en gång! De tänker ju ekonomiskt, det har de ju redan bevisat, eller hur?

Men etanolen är inte miljövänlig? Nja, visst är etanolen inte det mest miljövänliga bränslet av dem alla, men vissa tycks ha fått för sig att etanolen inte är bättre än bensin. Men det är helt fel! Titta själva!

Miljöbelastningssiffra mätt i miligram koldioxid per megajoule.

Bensin: 79 000

Etanol: 9 000

Biodiesel: 7 200

Gengas: 3 480

Biogas: 3 200

El: 2 000

Källa

Som ni ser släpper bensin ut 79 000 miligram koldioxid och Etanolen 9000, det är ganska stor skillnad! I de här beräkningarna ingår utsläppet från tillverkningen av bränslet!


"Ett problem med etanolen handlar om hur den tillverkas. I teorin ska biobränsle inte ge nåt nettoutsläpp av koldioxid alls, men så är det inte. Det krävs energi, både för tillverkning och för att odla grödorna etanolen framställs av. Sämst är etanol från västvärldens industrijordbruk till exempel amerikansk majs. Bäst är brasiliansk etanol på sockerrör, med 60-80 procent mindre utsläpp än bensin."

Så: Etanol är bra, mycket bättre än bensin, men sämre än andra miljöbränslen. Etanol kommer aldrig att ersätta bensinen, men i väntan på ny vetenskap är etanolen ett bra alternativ.

Läs mer här.
Eller se ett filmklipp om olika miljöbilar här.

När jag ändå är inne på miljöbilar så skrev jag någon gång att det finns få tankställen för miljöbilar i norrland, det är fel! Bor man i en stad i norrland (vilket de flesta gör) är det inga problem att hitta tankställen. Så här många tankställen för etanol finns det:

Haparanda: 2
Luleå: 6
Piteå: 3
Boden: 3
Skellefteå: 7
Umeå: 13
Källa

Ja, ni fattar grejen! Det är inte tillgången det är fel på!

Hoppas ni har blivit lite klokare! (och inte somnat)


Kommentarer
Postat av: Edvard

Intressant inlägg.

Jag tänkte på en sak, eftersom de allra flesta nya bensinbilar (vad jag har hört) går att köra på E85 kan man ju undra varför inte alla nya bilar görs som etanolbilar. Det skulle förmodligen inte bli något dyrare alls (om det gällde alla bilar av en modell).

Oj, det här blev nog den seriösaste och längsta kommentar jag har skrivit här nån gång :-)

2008-02-20 @ 20:24:12
Postat av: Elin

Men eftersom etanol inte är den slutgiltiga lösningen kanske det är lite onödigt? Nånting måste det ju kosta? Man kan väl inte ändra hela produktionen utan kostnader? Jag tycker de borde satsa på att utveckla något nytt och bättre istället.

Ja, så seriös har du nog aldrig varit förut!

Jag saknar dig!

2008-02-20 @ 21:06:53
URL: http://ettparord.blogg.se
Postat av: Edvard

Ja, fast eftersom det säljs konverteringssatser till de flesta nya bilar som man kan montera hemma i garaget på en kväll kanske det är så kostsamt och utvecklingshämmande för tillverkaren bygga in det i bilen från början.

2008-02-20 @ 21:26:02
Postat av: Per

Intressanta siffror och åsikter !
Jag har tittat på det där inslaget igen hade sett det förut, det känns så gott att höra nåt positivt om etanolen annars är det mest negativt i media tycker jag. Etanol 9-3:an går bara bättre och bättre och jag tror den har börjat dra lite mindre bränsle också nu när den passerat 1000-mil. Jag håller med dig om att etanolen är ett bra alternativ just nu men att vi inte kan köra alla bilar på etanol i framtiden. Jag tror att vi konsumenter kan påverka utvecklingen mot miljövänligare bilar genom att välja miljöfordon om man har den möjligheten.

2008-02-22 @ 22:44:13
Postat av: Per

Det är ju inte så bra att folk köper dieselbilar istället för etanol visserligen är det lägre koldioxidutsläpp än från en bensinbil men inte i närheten av etanolbilens. Det är ju bra om man kör på biodiesel men det finns nästan ingenstans man kan tanka det. I vetnskapsmagasinet jämförde dom koldioxid utsläppen från en Saab 9-3 med olika bränsleslag, jag tror att det var ungefär 66g för etanol 140g för diesel och 180 för bensin.
Det bästa vore väl om man tog tillvara på mer biogas! En positiv nyhet är att den gas vi tankar här i Göteborgstrakten snart ska innehålla 50% biogas och resten naturgas. Förut var det nog nästan ren naturgas tror jag.

2008-02-22 @ 23:03:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0